TARTAAR
TALKS.
Door Emma Luyten, Freya Fourier
Boomers of Millennials?
Hoe zien hun sociale media eruit?
Het is 2021, wie heeft er nu geen sociale media-account? Zowel “bompa Jean” als “kleindochter Fleurtje” hebben een up-to-date Facebookprofiel. Maar toch zitten er generatiekloven bij het gebruik hiervan. Lees verder en ontdek wat er typerende is voor de verschillende generaties.
Tot welke generatie behoor jij?

GEN Z’er
1995 – 2015
De “OK boomer”.

MILLENNIAL
1980 – 1994
De “Ik gebruik deze emoji 😂 in elk bericht”.

GEN X’er
1965 – 1979
De “Ik moet die brol niet hebben” of de “Ik deel heel mijn leven en mening”.

BABYBOOMER
1944 – 1964
De “In mijnen tijd …”
Herken je jezelf in één van deze quotes? Lees dan verder en ontdek onze gecreëerde persona’s per generatie.
Yana, 16 jaar – Gen Z
Yana haar eerste stapjes op sociale media zette ze op Facebook. Sindsdien is de verslaving jaar na jaar lichtjes toegenomen en ontdekte ze alle wonderen van het wereldje. Ze heeft ondertussen al accounts op verschillende kanalen. Ondanks dat Facebook haar eerste liefde was, is die vlam ondertussen uitgedoofd en vindt ze het een beetje afgezaagd. Ze post er dus niets meer en gebruikt het enkel om eens een verjaardagswens te sturen naar haar vrienden.
Aan haar verbluffend hoge schermtijd te zien spant TikTok de kroon wat betreft Yana’s favoriete platform. De Gen Z’ers kunnen uren blijven door scrollen op dit opkomende sociale media kanaal. Zelf neemt ze graag ook eens deel aan een nieuwe trend of challenge. De “renegade” heeft ze ondertussen al onder de knie. (Voor de Boomers die dit lezen: de “renegade” is een TikTok dansje.)
Selfies, hashtags, stories en reels, je vindt het er allemaal, daarom is Instagram Yana’s favoriete platform. Zelf is ze veel bezig met wat ze post en zorgt ze dat haar feed altijd op punt staat. Als je met haar gaat eten pas je ook maar beter op voor je aan je bord komt, want de camera eet eerst, en zo een fotootje mag niet ontbreken op haar verhaal.
Evy, 36 jaar – Millennial
Evy probeert zo goed mogelijk met alle nieuwigheden bij te blijven. Maar het liefst gebruikt ze Instagram. Hier post ze over haar uitstapjes en alle gerechtjes die ze kookt. Facebook is ook een platform dat ze veel gebruikt. Vooral om in contact te blijven met collega’s en vrienden. Ze reageert er op posts en deelt artikels die haar interesseren.
Emoji’s zijn haar meest gebruikte vorm van commentaar geven op berichten. Ze gebruikt sociale media ook veel om op de hoogte te blijven over haar favoriete restaurants en winkels zodat ze geen enkele actie mist.
Een platform waar ze haar nog niet aan heeft gewaagd is TikTok, hier vindt ze haarzelf dan toch weer te oud voor. Ze ziet de filmpjes ook wel op haar Facebook langskomen dus ze is er niet helemaal onbekend mee.

Joris, 45 jaar – Gen X
Joris gebruikt Facebook voor alles. Het is dan ook duidelijk dat dit zijn favoriete en meest gebruikte sociale media platform is. Hij deelt er zijn ongezouten mening op posts over zaken waar hij eigenlijk te weinig kennis over heeft. Hij geeft er zijn vrienden updates over “de klein mannen”, en vanaf dat de zon schijnt in januari mag een post ter ere van de eerste barbecue van het jaar natuurlijk ook niet ontbreken.
Naast Facebook gebruikt hij enkel Instagram, om er foto’s te posten van zijn kinderen op de voetbal, etentjes op restaurant met vrienden (om deze dan ook meteen een uitgebreide review te geven) en zijn barbecue nadat hij deze speciaal heeft opgepoetst.
Dirk, 68 jaar – Boomer
Toen Dirk opgroeide was het enige technologisch snufje “de Walkman”. Dit was toen het van het! Maar ondertussen is er al zoveel nieuws bijgekomen en probeert hij mee te blijven met zijn tijd. Hier kon een Facebookprofiel natuurlijk niet bij ontbreken.
Facebook is zijn enige sociale media account. Hij gebruikt het om in contact te blijven met zijn familie, grotendeels zijn kinderen en kleinkinderen. Af en toe heeft hij hun hulp dan wel eens nodig om hem er wegwijs te maken.
Dirk is al blij dat hij een beetje overweg kan met zijn Facebook account. Daarom gebruikt hij voorlopig nog geen ander sociale media platform. Zijn kleindochter stuurt hem wel aan om Instagram te gebruiken omdat Facebook niet meer “cool” is.
Dirk houdt heel erg van de grappige en schattige video’s met beestjes die je op Facebook tegenkomt. Deze worden dan naar heel de familie verzonden zodat iedereen kan meegenieten.
Denk eraan, dit zijn onze voorbeelden. Niet iedere persoon uit deze generaties is hetzelfde. Maar wat je wel moet weten is dat iedereen zijn sociale media anders gebruikt. Dit kan zijn door de generatiekloof of door hun eigen interesses.
Wil je meer zien van Tartaar? Volg ons dan zeker op Instagram en Facebook.
QUESTIONS? SHOOT!
Hulp nodig met uw strategie? U wilt uw branding een boost geven of weet niet hoe u de juiste doelgroep moet targetten? Wij zoeken samen met u naar een oplossing.