TARTAAR
TALKS.
Door Stijn Lauryssen & Katharina Van der Heyden
7 redenen waarom jouw bedrijf dringend TikTok moet downloaden

We hebben het allemaal al gehoord: “OMG heb je deze TikTok al gezien?”, “Oh je moet écht TikTok downloaden”, “Ken je die trend/ dat lied niet van TikTok?”, …
Jawel, vandaag vertellen we jullie waarom jouw bedrijf TikTok nodig heeft en de positieve invloed ervan.
Bereik van Afrika tot in Amerika
Voor de TikTok-gebruikers onder ons is het geen verrassing hoe snel je een groot publiek bereikt met de juiste content. Door het algoritme van de ‘For You Page’ krijgen gebruikers video’s op hun tijdlijn te zien die gepaard gaan met hun interesses. Die zijn gebaseerd op onder andere hun likes, video’s die ze opslaan of doorsturen en hun ‘scroll behaviour’.
Dit is waarom TikTok een groot pluspunt is voor je bedrijf; je diensten en/ of producten komen vrijwel direct bij jouw potentiële klanten terecht!
Wanneer je naar bepaalde video’s kijkt, zie je dat ze een groot aantal views hebben, puur door bepaalde trends of liedjes te gebruiken. Dit bewijst hoe snel een video ‘viral’ kan gaan. Reden te meer om het te proberen, toch?
Zelfs ons moeke kan ermee overweg
TikTok is zowel voor de gebruiker als voor de creator heel makkelijk. Met 1 klik kan je de video liken en delen en met 1 swipe beweging ga je naar de volgende video. Je krijgt direct nieuwe content te zien die ook nog eens aan jouw interesses voldoet, verslavend!
Een video in elkaar steken is net zo gemakkelijk:
→ Selecteer de video’s die je wilt vanuit je camerarol
→ kies je favo-plaat
→ laat TikTok zijn werk doen
→ drop er wat leuke, kleurige tekst bij
→ et voila!
Met weinig tijd en beperkte editing skills heb je een kwalitatieve video geplaatst die jou meer volgers gaat opleveren. (Indien je consistent plaatst natuurlijk). 😉
Goede ‘behind the scenes’
Wij studenten zitten de laatste jaren meer op TikTok. Dit heeft als gevolg dat wij zien hoe bedrijven steeds meer hun weg naar dit platform vinden. Tijdens de eerste lockdown zijn veel start-ups hun bedrijf online beginnen boosten, jammer genoeg uit verplichting.
Wat viel er op? Video’s zoals: ‘pack an order with me’ of ‘a behind the scenes’ deden het fantastisch goed!
Veel gebruikers vinden het geweldig om te zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat in een bedrijf. Het geeft een persoonlijke touch en geeft het merk een betrouwbaardere vibe.
Moest je nu denken: “lap, ik verkoop geen producten, ik lever diensten”. No worries, TikTok got you!
– Maak een mini vlog op je account: “a day in the life of a vuilnisman/ vrouw/ x”
– Laat het standpunt zien van de mensen die in een carwash werken, wij hebben geen idee hoe het daar aan toe gaat!
Dit zijn nu 2 voorbeelden, maar je kan er zoveel meer verzinnen. Denk na wat voor jouw bedrijf kan werken!
Ik ben mee! Ik ben mee! (Ik ben André!)
Op het platform ontstaan constant nieuwe trends met veel ‘trending sounds’, dansjes of challenges. Doordat het algoritme de populaire trends op alle ‘for you pages’ laat verschijnen, krijgt elke gebruiker de nieuwe trends sowieso te zien.
Dit maakt het voor jou als bedrijf makkelijk om hierop in te spelen.
Maak jouw behind the scenes filmpje met een lied dat op dat moment heel populair is (dit kan je gemakkelijk zien op de ‘discover’-page) en gooi er wat populaire hashtags bij in de caption.
Sit back en wees klaar om die views te zien stijgen!
Make it personal
Zoals we al vermeld hebben zorg TikTok ervoor dat gebruikers veel dichter staan bij jouw product en/ of bedrijf.
Voorbeeld: je verkoopt handgemaakte zeep. Je hebt een mooie website en ook je Instagram staat vol professionele foto’s die klanten intrigeren. Maar, wie zit er achter?
Wat is het verhaal achter de zeep? Waar komt de passie vandaan?
Op TikTok krijg je de kans om via video’s (max. 3 min) jouw persoonlijkheid van je bedrijf te showen. Hoe ga jij om met bestellingen van klanten? Hoe ziet de werkomgeving eruit?
Ook antwoorden op vragen/comments van potentiële klanten kan heel simpel via een video. Hierdoor krijgen ze het gezicht achter het merk te zien en worden mensen direct van hun zorgen verlost!
Cheap, cheaper, cheapest
We weten dat sociale mediaplatformen gratis zijn tot op een bepaald niveau (denk de betalende posts en advertenties weg). Net zoals Facebook en Instagram is ook TikTok een gratis platform. Waarom staat dit tussen onze 7 redenen?
Wel, omdat we met alle puntjes hierboven vinden dat TikTok op een goedkopere manier, meer te bieden heeft. Uiteraard kan je beginnen met gesponsorde video’s, maar zelfs zonder betalen heb je de vele voordelen: het grote bereik, een juist getarget publiek, het vlotte gebruik, de makkelijk opvolgbare trends, etc. die jouw bedrijf enorm boosten.
Alé, een paar feitjes om het af te leren
Sinds 2019 is Tiktok één van de bekendste social media apps geworden over de hele wereld. Dit komt doordat de app heel verslavend is. Het is momenteel razend populair en wordt zowel door jongeren als ouderen gebruikt. Gemiddeld spenderen TikTok-gebruikers 850 minuten per maand op de app en was het in 2020 én 2021 één van de meest geïnstalleerde apps over de hele wereld.
Zo, dit was de theorie. Tijd om het in de praktijk uit te voeren, maar hoe?
No worries, op het TikTok-account van Tartaar kan je al wat inspiratie vinden! 😉
QUESTIONS? SHOOT!
Hulp nodig met uw strategie? U wilt uw branding een boost geven of weet niet hoe u de juiste doelgroep moet targetten? Wij zoeken samen met u naar een oplossing.